Importurile Ucrainei au crescut cu 13% în ultimii 5 ani, demonstrând că Ucraina rămâne a fi o piață cu potențial mare de consum și nu trebuie neglijată, indiferent de provocările pe care le plasează în fața antreprenorilor moldoveni. Aceasta este concluzia celei de-a 9-a sesiuni a programului „Export Morning”, desfășurată în data de 7 octombrie 2020, cu genericul „Piața de export Ucraina: oportunități și provocări”. Evenimentul a fost organizat de către Agenția de Investiții, cu susținerea financiară a proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova (APM).
În contextul pandemiei, programul lansat anul trecut continuă online și are scopul de a oferi antreprenorilor moldoveni sprijin complex – informativ și practic – pentru a facilita accesul exporturilor pe piețele externe. Sesiunea dedicată pieței din Ucraina a întrunit experiența de comerț bilaterală pre-pandemie, situația actuală și viziunea de viitor, privind oportunitățile pentru exporturi pe această piață, din perspectiva companiilor locale antrenate în activități comerciale cu țara vecină.
Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții: “Ucraina se situează pe locul 6 printre principalii parteneri comerciali, este al 9-lea partener de export și al 4-lea partener de import al Republicii Moldova. Având peste 40 milioane de consumatori, piața ucraineană nu este valorificată la potențialul pe care îl deține, odată cu îmbunătățirea regimurilor administrative și vamale. . Avem producători autohtoni care au reușit să depășească impedimentele pentru a se dezvolta pe piața vecină și, care, au venit în sesiune cu recomandări utile pentru auditoriu cu siguranță, se pot extinde și mai mult. Una din căile viabile pentru o dezvoltare rapida este comerțul electronic, care, comparativ cu cel clasic, prezintă avantaje în termen de logistică, promovare și accesibilitate.”
Potrivit Biroului Național de Statistică, Ucraina se situează pe locul 6 printre principalii parteneri comerciali ai Republicii Moldova la nivel mondial, cu o pondere de 7,18% din comerțul total și este al 9-lea partener de export al Moldovei și al 4-lea partener de import în anul 2019.
ES Marco Șevcenco, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Ucrainei în Republica Moldova: „Cel mai înalt nivel al schimburilor comerciale dintre Ucraina și Moldova înregistrat în ultimii ani a depășit 900 de milioane de dolari – o cifră mare pentru țările noastre, ținând cont de niște piețe, considerate în curs de dezvoltare. Bineînțeles, în perioada de criză această cifră s-a micșorat și schimburile comerciale s-au redus, dar au rămas la fel de importante pentru antreprenori. Consider că stabilirea unor noi contacte și demararea unor noi proiecte necesită sprijin din partea structurilor guvernamentale din ambele țări. De aceea vreau să mulțumesc organizatorilor pentru acest eveniment necesar și benefic.”
Experiențe și oportunități pe timp de pandemie
Cele mai populare mărfuri autohtone exportate pe piața ucraineană sunt medicamentele, vinurile, strugurii, semințele de floarea soarelui, uleiurile petroliere ș.a. Totodată, Ucraina intră în TOP 3 țări după numărul de turiști care vizitează Moldova.
Ana Sandra, director, departamentul turism, „Purcari Winery”: „Până la pandemie, 25% din oaspeții care ne vizitau erau din Ucraina. Avem un parteneriat cu vecinii noștri de mai bine de 10 ani, iar Complexul turistic Purcari devenise o destinație de weekend pentru oaspeții ucraineni. Acum suntem în stand-by, dar sperăm să revenim după deschiderea frontierelor. Doritorii de a exporta în Ucraina trebuie să știe că lucrurile se mișcă lent față de alte piețe, dar cu pași mici și parteneri de durată poți avea vânzări de calitate.”
În perioada pandemiei, 37% dintre consumatorii ucraineni au început să utilizeze metode de plată online pentru bunuri și servicii, 28% au început să cumpere mai multe produse sănătoase, iar 19% cumpără alimente online mai des decât înainte.
Deoarece cumpărăturile online câștigă tot mai mult teren, cel mai mare retailer digital din Ucraina – „Rozetka” – s-a extins acum un an și pe piața moldovenească, unde își propune să atragă producătorii autohtoni.
Andrei Juc, director, rețeaua e-commerce „Rozetka” Moldova: „Pentru a beneficia de platforma Rozetka.md, producătorii locali trebuie să-și adapteze procesele – să aibă o logistică bine stabilită pentru livrare, să fie deschiși pentru orice tip de plăți, să fie pregătiți cu procese pentru retur. Cunosc dorința furnizorilor locali de a ieși pe piața internațională, iar în Rozetka.md noi vedem un partener strategic pentru aceste companii. Astfel, pot digitaliza la nivel local toate aceste procese, pentru ca ulterior să poată activa și pe piața din Ucraina.”
Piața ucraineană este una extinsă și are peste 40 de milioane de consumatori, iar doritorii de a exporta sunt încurajați să persevereze pentru a avea rezultate pozitive.
Daniela Țurcanu, consilier economic, Ambasada Republicii Moldova în Ucraina: „Nu este ușor să pătrunzi pe piața ucraineană, dar este posibil. Avem diverse adresări, în special în sectorul agro-alimentar, și Ambasada depune eforturi pentru a stabili contacte și a ajuta antreprenorii moldoveni. Recomandarea noastră pentru doritorii de a exporta este să studieze legislația ucraineană, să cerceteze piața și să nu renunțe.”
Ediția actuală a programului „Export Morning” a fost precedată de sesiunile axate pe potențialul de export din România, Polonia, Bulgaria, Germania, Italia, Cehia, China și Federația Rusă.
Agenția de Investiții în parteneriat cu Proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova (APM) continuă programul Export Morning, dedicat exportatorilor autohtoni, în vederea creșterii competențelor și capacităților de export ale acestora.