Industria Ușoară
Industria ușoară este o industrie cu tradiții de lungă durată în Moldova, care a început să se dezvolte cu succes după cel de-al doilea război mondial și rămâne una dintre cele mai importante industrii din țară. Începând cu 1990, sectorul a fost restructurat, modernizat și re-echipat, pentru a corespunde cerințelor economiei de piață. Industria a înregistrat o creștere continuă din 2000, depășind semnificativ dezvoltarea generală a industriei Moldovei. În prezent, sectorul este unul destul de vibrant, fiind reprezentat de aproximativ 680 de întreprinderi, de la micro la mari.
Din numărul total de companii, 31 sunt clasificate drept companii mari, în timp ce majoritatea sunt întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri). Ariile de activitate ale acestora cuprind:

Fabricarea Textilelor

Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte

Fabricarea încălțămintei

Piele, produse din piele, accesorii
Sectorul este structurat după cum urmează:
În prezent, industria TAFL joacă un rol important în economia moldovenească, reprezentând cca. 14,4% din volumul total al exporturilor din țară.
Principalele piețe de export pentru produsele din industria ușoară sunt: Italia, Germania, România, Austria, Franța, SUA, Marea Britanie, Belgia, Bulgaria, Olanda, Polonia, Grecia, precum și CSI.
Printre companiile cu renume care își produc hainele în Republica Moldova se numără: Versace, Armani, Max & Co., NafNaf, Trussardi, Primark, Max Mara, Prada, Nike, Dolce & Gabbana, Moncler, Calvin Klein etc
Distribuția exporturilor sectorului TAFL (dintre care 80% sunt exportate în țările UE, iar restul se îndreaptă către țările CSI sau se consumă pe piața internă.)
Volumele de producție din industria TAFL sunt reprezentate în principal de producția de îmbrăcăminte (aproximativ 47%), urmată de alte producții textile (42%) și încălțăminte, articole din piele și altele. În 2018, creșteri semnificative ale producției de volum în sectorul TAFL au fost generate de produse din piele (+ 17%) și textile (+ 5%).
Strategia guvernului de dezvoltare a industriei enumeră sectorul industriei textile ca unul dintre ramurile economice cheie, având în vedere avantajele sale semnificative, cum ar fi:
- posibilitatea de a angaja un număr mare de angajați în diferite activități ale sucursalei;
- un ciclu de rotație relativ rapid al activelor circulante;
- nevoi moderate de investiții;
- un sistem de formare profesională pentru angajați.

Pe lângă industria modei, Moldova este unul dintre principalii producători de îmbrăcăminte de lucru și uniforme, precum și interioare pentru industria auto, cum ar fi volanele, huse auto și huse pentru scaune auto. În fabricarea interioarelor auto sunt angajați peste 3500 de oameni din totalul locurilor de muncă din industrie.

Pandemia Coronavirus a stimulat fabricarea materialului nețesut și a echipamentelor de protecție personală (EIP) prin trecerea de la îmbrăcămintea standard și a husei auto la EIP (măști de unică folosință, salopete de protecție, bahile etc.). Producătorii de îmbrăcăminte din Moldova sunt capabili să acopere nevoile pieței locale cu EIP, precum și cererea de export. Costurile operaționale atractive, împreună cu localizarea geografică și procedura vamală armonizată în cadrul ZLSAC, fac din Moldovao tară atractivă și competitivă pentru a livra în timp optim produsele pe piața europeană.
Sectorul industiei ușoare are peste 29.600 de angajați, ceea ce reprezintă 4% din întreaga economie. Majoritatea acestor locuri de muncă sunt în mediul rural fiind ocupate de femei (84%).
Asociația de profil care consolidează industria Fashion din Republica Moldova este APIUS - Asociația Patronală a Industriei Ușoare
APIUS este deținătoarea etichetei umbrelă a brandurilor din Moldova - DININIMA - platforma care promovează îmbrăcămintea, încălțămintea și accesoriile confecționate în Republica Moldova pentru clienții autohtoni și internaționali. DININIMA consolidează 80 de Branduri moldovenești, revoluționând modul în care produsele de modă autohtone sunt percepute la nivel local și internațional.
