Industria Auto
INDUSTRIA AUTO
În prezent, industria auto este un sector cheie în creștere pentru economia moldovenească. Acest lucru se datorează unei concentrări sporite asupra potențialului industrial neutilizat al Moldovei și a orientării industriale menținute în sistemul de învățământ (Universitatea Tehnică, colegii tehnice și școli profesionale).
Exportul total în industria auto a înregistrat, în 2019, o creștere de 30%, cu o pondere de 20,5% din totalul exporturilor. În 2020, în contextul situației pandemice, exporturile au înregistrat o ușoară scădere de 3% față de anul 2019, reprezentând 26% din totalul exporturilor.
Moldova este cea mai bună locație de preț pentru furnizorii de automobile din Europa Centrală și de Est. Astfel, deși nu este o țară producătoare de automobile, totuși joacă un rol important în industria auto mondială. Țara găzduiește companii cunoscute la nivel internațional care operează linii de producție pentru fire și cabluri electrice pentru autovehicule, hamuri de sârmă, componente electrice și electronice, interioare de lux, huse pentru scaune și mașini, mecanisme de injecție și sisteme de antrenare a roților și multe altele.

Printre companiile cu renume prezente în Republica Moldova se enumeră : Lear Corporation, Dräxlmaier Automotive, Gebauer & Griller, Sammy Cablaggi / Kablem, Elektromanufacturing / SUMIDA, Confezioni Andrea Carcover, SEBN Sumitomo Electric Bordnetze, Fujikura Automotive, Coroplast Fritz Mueller, APM Automotive, Blacksea EMS , Dräxlmaier DSM, Arobs Software, Whetec / MG2C, Hub Multico / Quality și Equip-Test.

Piesele automotive fabricate în Moldova sunt livrate la cei mai mari producători de autoturisme și camioane inclusiv giganturile Ford, Renault, BMW, Mercedes, Volvo.
Poziționarea geostrategică a Moldovei și infrastructura dezvoltată de transport oferă acces facil atât spre țările europene, cât și spre CSI, catalizând livrarea mărfurilor în ordine și în timp util.
Cel mai lung coridor paneuropean trece prin Moldova. Coridorul feroviar și rutier IX din Helsinki (Finlanda), Sankt Petersburg (Federația Rusă), Gomel (Belarus), Kiev (Ucraina), Chișinău (Moldova), București (România), Dimitrovgrad (Bulgaria) și Alexandropol (Grecia) - traversează țara de la nord la sud, legând-o de unii dintre cei mai importanți actori comerciali.
Poziționarea Republicii Moldova vis a vis de principalii producători și furnizori de echipamente (de nivel 1 și 2)
Country | City | Supplier | Distance, km | Borders |
---|---|---|---|---|
Romania | Pitesti | Dacia-Renault | 560 | 1 |
Craiova | Ford | 710 | 1 | |
Poland | Bielsko Biala | Fiat Chrysler Automobiles(FCA) | 999 | 1 |
Gliwice | GM/Opel | 1,029 | 1 | |
Poznan | Wolkswagen | 1,303 | 1 | |
Hungary | Gyor | Audi | 1,077 | 1 |
Kecskement | Mercedes-Benz | 1,006 | 1 | |
Slovakia | Trnava | PSA Peugeot Citroen | 1,126 | 1 |
Bratislava | VW | 1,170 | 1 | |
Zilina | Hyndai/KIA | 1,100 | 1 | |
Austria | Graz | MagnaSteyr | 1,350 | 1 |
Bosnia & H. | Sarajevo | Skoda | 1,288 | 3 |
Czech Republic | Mlada Boleslav | VW | 1,440 | 1 |
Kolin | PSA/Toyota | 1,450 | 1 | |
Slovenia | Novo Mesto | Renault | 1,475 | 1 |
Bulgaria | Bahovitsa | Great Wall Motor | 780 | 1 |
Turkey | Gebze, Izmit | Honda, Isuzu, Hyunday | 1,093 | 2 |
Arifive | Toyota Otkar(Iveko, Land Rover) | 1,143 | 2 |
Simbioza cunoștințelor în domeniu, a avantajului costurilor forței de muncă, a regimurilor fiscale și de securitate socială favorabile precum și a relațiilor comerciale fac competitivă producția următoarelor categorii de produse:
Descrierea Produsului | Produs în industria auto din Moldova |
Produs in Moldova |
---|---|---|
Huse pentru scaune și mașini, airbag-uri, piese textile | X | X |
Benzi textile, centuri de siguranță | X | |
Cabluri și fire | X | X |
Hamuri de sârmă | X | X |
Spuma poliuretanica | X | |
Injecție pentru turnare plastic și cauciuc | X | X |
Volan | X | |
Inginerie și cercetare și dezvoltare | X | X |
Sisteme integrate | X | |
Piese turnate pentru turnătorie și oțel | X | |
Piese și componente ale mașinii | X | X |
Electronică EMS, SMT, THT | X | |
Construcții metalice (sudare) | X | X |
INDUSTRIA CONSTRUCTOARE DE MAȘINI
În comparație cu țările din regiune, industria constructoare de mașini din Republica Moldova are o pondere relativ joasă în PIB. Cu toate acestea, industria continuă să se dezvolte în ceea ce privește intensitatea investițiilor și productivitatea muncii, concentrându-se pe ideea unei industrii constructoare de mașini ca motor al creșterii industriale în Moldova.
- Astăzi, Industria constructoare de mașini are una dintre cele mai mari rate de creștere: din 2014 până în 2018, acest sector a crescut de 2,34 ori. Drept urmare, în aceeași perioadă, ponderea acestui sector în industria moldovenească a crescut de la 5,7% la 10,4%. Mai mult, ponderea sectorului în exportul industrial este de 20,9% - de două ori mai mult decât cota sa în industrie.
- Companiile din industria constructoare de mașini din Moldova produc echipamente hidraulice, dispozitive de navigație hidroacustice, echipamente agricole, echipamente comerciale și alte mașini și echipamente.
- Producția de componente și externalizarea acestora, ansamblurile și mașinile sale sunt câteva elemente de interes pentru piețele occidentale. Republica Moldova devine un furnizor major de componente mecanice pentru piețele occidentale și estice.