Astăzi, 27 ianuarie 2021, a avut loc ședința Colegiului Agenției de Investiții din Moldova, în cadrul căreia au fost prezentate rezultatele activității desfășurate în semestrul II 2020 și prioritățile pentru anul curent.
La eveniment au participat directorul General al Agenției de Investiții, precum și reprezentanții Cancelariei de Stat, ai Ministerului Finanțelor și ministerului Economiei și Infrastructurii.
În debutul său, Directorul Agenției, Rodica Verbeniuc, a menționat faptul că în ciuda unui an pandemic cu mari provocări, Agenția de Investiții a reușit să-și îndeplinească atribuțiile, transformând restricțiile în oportunități.
În contextul perturbărilor activităților de export-import, stoparea fluxului turistic internațional, modificarea permanentă a agendei evenimentelor naționale și internaționale, Agenția de Investiții prin mandatul său de promovare a sectorului investițiilor, exportului, turismului și brand de țară a înregistrat activități focusându-se pe:
- susținerea a producătorilor autohtoni în activități de export
- susținerea IMM-urilor prin diseminare bune practici internaționale
- asistență tehnică în cadrul vizitelor pentru lansarea investițiilor
- loializarea investitorilor străini prezenți în Republica Moldova,
- de promovare a imaginii țării și programelor de atragere investiții, export și turism pe platforme online alternative
Export
În pofida unui an pandemic, în sectorul exportului au fost mobilizate platformele IT și instrumentele digitalizate, fiind valorificate tot mai mult platformele și instrumentele online.
Doar prin intermediul platformei digitale GO ONLINE, Agenția a coordonat conectarea la 25 furnizori de servicii sociale a 20 de afaceri - 8 din domeniul turismului și produse handmade și 12 afaceri în procesarea produselor agricole, deșeurilor organice și plastic.
Tot în contextul promovării platformelor digitale au fost organizate 12 webinare educaționale cu privire la e-comerț și digitizare, dar și un maraton de 4 zile pe Digital Marketing. Tot în contextul exportului online, Agenția de Investiții, prin programul LEVEL UP a susținut financiar 20 de afaceri din industria ușoară, membre a brandului DININIMA ca să-și extindă afacerea în mediul online.
BRIEF
- Valoarea totală a exporturilor generată - 33 529 000.00 euro
- 11 livrări în: Federația Rusă, Germania, România, Polonia, Italia, Estonia, Lituania
- 368 locuri de muncă create
Atragerea și protejarea investițiilor
În semestrul II al anului 2020, activitatea Agenției de Investiții s-a soldat cu lansarea a 5 proiecte investiționale noi.
Din acestea, 3 investiții sunt din Germania: în domeniul automotive, în sectoarele IT și o investiție germană specializată în asamblarea generatoarelor electrice de ultimă generație, care va activa în subzona Comrat – ZEL Vulcănești, creând 15 locuri de muncă.
De asemenea, o investiție vine din Marea Britanie în sectorul electronic, și unu din Federația Rusă în producția materialelor termoizolatoare pentru construcții. Valoarea cumulativă a investițiilor anunțată depășește 30 milioane euro. De asemenea, împreună cu misiunile diplomatice au fost obținute semnarea contractului de export de prune și struguri în valoare de 2 mln euro pe piața Poloniei, și de nuci și miere de albini în valoare de circa 1 mln euro pe piața Elvețiană.
BRIEF
- 5 proiecte investiționale străine din 3 țări/3 sectoare
- 30.000.000 euro - valoarea totală a ISD
- peste 1200 locuri de muncă vor fi create
Turism
Pandemia, printre efectele sale negative de multe constrângeri, a generat și oportunitatea de relansare a turismului intern. În vara anului 2020, prin campania națională NeamPornit Protejați a fost generat o explozie pozitivă de interes și prezență a cetățenilor în zonele turistice ale Moldovei. Urmare a campaniei au fost implicate 700 de obiective turistice; a fost dezvoltată în premieră, harta digitală turistică cu peste 600 de locații; a fost elaborat un sondaj care a avut scopul de a evalua opiniile cetățenilor despre destinațiile turistice din Republica Moldova.
Tot pe sectorul turismului a fost organizat Forumul Rutei Voievodului Ștefan cel Mare. Pentru promovarea Rutei au fost elaborate materiale de identitate vizuală a rutei: 9 panouri informative pentru obiectivele de bază din Republica Moldova; materiale promoționale pentru obiectivele adiționale ale rutei; tururi informaționale cu bloggeri locali.
BRIEF
- 1 sondaj de opinie publică
- 300 de cetățeni implicați în cadrul Maratonului NeamPornit
- Harta digitală turistică ce cuprinde 600 de destinații turistice
- La finele ședinței au fost abordate acțiunile prioritare în domeniile vizate pentru anul 2021.