Pandemia COVID-19 este un serios examen pentru afaceri, în special, pentru managementul situațiilor de criză. Ce ați întreprins imediat după dezlănțuirea acestei epidemii?

După începutul pandemiei ne-am adaptat imediat la orice recomandare venită din partea autorităților, în special, distanțarea socială. Am extins distanța între schimburi, am fost într-o legătură permanentă cu Agenția Națională pentru Sănătate Publică. Suntem o companie internațională așa că nimic nu se face doar de ochii lumii. În cazul COVID-19, mai bine lucrează exemplele. De exemplu, eu în acest moment sunt în spital și sunt infectat cu acest virus. Eu fiind infectat, chiar am fost plăcut surprins că nici un angajat din fabrică cu care am activat nu a fost diagnosticat, mai ales din administrație cu care am contactat mai des. Ceea ce înseamnă că simpla păstrare a distanței sociale și un set de măsuri primare, te pot feri de acest virus. Portul măștii, radical schimbă consecințele tragice.

Mulți fac glume pe seama acestui virus, dar dacă nu crezi în acest virus, virusul crede în tine, cât nu ar suna de tragic acest lucru. Este totuși o problemă serioasă, este o problemă globală.

Cum a influențat pandemia procesul de producere?

Pe perioada de pandemie ne-am reprofilat pe coaserea măștilor și vizierelor, pentru export. Le-am furnizat și pe piața internă, dar volumele solicitate aici sunt foarte mici. Sunt două evoluții în urma pandemiei, la nivel de fabrică în Moldova și la nivel de grup. În Moldova ne-am axat în cea mai mare parte la produsele tradiționale pe care trebuie să le furnizăm pentru grup. Muncitorii sunt deprinși, din care cauză nu am scăzut din productivitate.

Acum avem comenzi doar pentru producerea stocurilor de siguranță. Valul de producere a măștilor deja scade. Mulți s-au reprofilat la timp, mulți și-au completat deja stocurile. Deoarece pentru producerea în masă trebuie de achiziționat utilaj și dacă nu îți poți recupera investiția nu este sens să o pornești.

Care sunt prognozele de viitor pentru investiția pe care o gestionați?

Sunt foarte optimist ce ține de revenirea după pandemie. Ține în exclusivitate de capacitatea noastră de a munci și de a avea numărul necesar de angajați. Asta pentru că avem destule comenzi. Pe linia noastră, ne așteptăm să vină investiții mult mai masive. Ne propunem să ne extindem pe alte categorii de servicii. De exemplu, urmează să fie mutată în Moldova subdiviziunea de croire, cu utilaje performante. Doar investiția în echipament depășește 600.000 de euro. Dacă trecem cu brio și putem arăta că în Moldova avem rezerve pentru creștere, ca și specialiști calificați, ca și calitate, atunci ne vom extinde în continuare și vom majora numărul de locuri de muncă.

Așteptăm pentru luna august să revenim la 90% din volumul din potențialul nostru. Avem chiar creștere de comenzi nu doar pe produse curente: viziere sau măști.

De ce suport ați avea nevoie pentru a dezamorsa efectele negative ale pandemiei COVID-19?

Vreau foarte mult să scăpăm de sindromul de a pleca mai rapid din Moldova. Întrebarea de bază pe care le-o pun angajaților este pe cât timp vin să lucrezi la în cadrul companiei. Da, suntem la frontieră cu UE și pașaportul românesc creează mari oportunități, însă, dacă oamenii vor vedea o speranță în Republica Moldova și o să accepte acest risc minim de a încerca să-și construiască viitorul aici, țara și oamenii vor trăi din ce în ce mai bine.

FIȘA INVESTIȚIEI

Circa 95% din toate produsele companiei sunt destinate industriei automotive. ConTeyor a preluat producția în Republica Moldova în 2018, până atunci, de la sfârșitul anului 2016, activând în parteneriat cu o companie locală, care-și executa comenzile investitorului. După această perioadă, de probă, ConTeyor a preluat integral afacerea din Republica Moldova. Grupul este prezent în toate zonele de pe glob, începând cu Europa, Rusia, Turcia, America de Nord (Mexic și USA), China. Când a fost preluată fabrica, în septembrie 2018, erau 56 de angajați, inclusiv peste 30 de cusătorese, iar spre finalul anului 2019 - 200 de angajați.

“Interviurile fac parte din campania de mulțumire adresată tuturor investitorilor străini din Republica Moldova care pe perioada pandemiei au demonstrat un simț înalt de responsabilitate socială, un exemplu model de grijă pentru angajați și proactivitate în reconceptualizarea activității. Campanie lansată de Agenția de Investiții cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Guvernelor Germaniei și Elveției’’.