Cum v-a afectat pandemia și care au fost primele acțiuni pe care le-ați întreprins pentru a proteja angajații?
Noi suntem o companie care produce software. În proporție de 75% acesta ține de industria producerii automobilelor. Mai bine zis, noi producem software pentru diferite module ale mașinilor, cum ar fi sistemul de parcare sau ștergătoarele parbrizului. Noi suntem subcontractați de companiile care livrează aceste module marilor producători internaționali de automobile. În perioada de până la pandemie am ajuns la 100 de angajați.
Primul pas, în momentul în care au pornit restricțiile ce țin de pandemie, am luat decizia să trimitem acasă toți angajații care puteau să lucreze de la distanță. La noi toți angajații au laptop-uri, din care cauză a fost mai simplu de organizat această schimbare a locației de lucru rapid.
Mai mult decât atât, angajații care aveau nevoie de dispozitive speciale și acestea erau portabile, noi le-am dat voie să le ia acasă pentru ca să poată activa de la distanță.
Au fost și angajați care au rămas să muncească de la birou?
Desigur, avem unele proiecte, unde la un modul activează câte patru persoane, având necesitatea să interacționeze în procesul de producere. În acest caz, specialiștii au lucrat de la birou. Au fost câteva grupuri, în număr total de 15-20 de persoane, respectând toate normele de distanțare socială. Pentru a le asigura securitatea maximă, le-am oferit măști cu o protecție maximă, termometre și dezinfectanți.
Noi am fost afectați direct pentru că s-au închis mai multe uzine de asamblare a automobilelor din Germania și Franța, respectiv noi am închis mai multe proiecte dezvoltate în cadrul companiei. Am fost nevoiți să trimitem oamenii în concediu. Cu o parte am discutat să plece în concediu în condiții speciale, pe 2-3 săptămânii. O altă parte au trecut la un regim de lucru de 3-4 ore pe zi. În special, oamenii din proiectele care s-au închis și care nu au acum nimic de lucru. Oricum noi îi plătim pentru ca să nu-i pierdem. Asta pentru că am reușit să adunăm o echipă unită de specialiști foarte buni.
Ce modificări a suportat gestionarea proceselor de producție pentru a vă adapta noilor realități?
Nu am aplicat careva schimbări radicale, doar am procurat softurile licențiate care ne permiteau mai eficient să organizăm ședințele și comunicarea cu șefii echipelor. Noi suntem o filială a unei companii din România. Noi și până la pandemie comunicam foarte mult online. În special ce ține de comunicarea cu compania mamă și chiar comunicarea cu șefii de aici a grupurilor care lucrau pe diverse proiecte. Chiar și până la pandemie la noi comunicarea era construită în așa fel ca să avem acces online permanent între toate echipele implicate în diverse procese de producție. Și aici nu spun doar de comunicarea online. La toate etapele de producere avem un sistem automatizat de raportare care exclude necesitatea de raportare personală offline sau online. Practic noi am fost “natural” pregătiți de trecerea pe online a întregului proces de comunicare internă.
A creat pandemia careva oportunități pentru dezvoltarea afacerii?
Ce ține de direcția de producere a software pentru constructorii de mașini – nu, dar au fost alte domenii, cum ar fi producerea soft-ului pentru un client din sfera bancară din România, unde volumul de lucru a fost extins pentru ca banca să poată oferi online un număr maxim de servicii.
O bună parte din companiile producătoare au analizat posibilitatea producerii unor mărfuri de protecție anti COVID. Ați analizat o astfel de posibilitate?
În momentul în care am constatat o iminentă criză ce ține de aparatele de ventilare artificială a plămânilor, am început să dezvoltăm o soluție mobilă pentru medicii de pe ambulanțe. Cu alte cuvinte, un dispozitiv compact, care ar permite medicilor de pe ambulanțe să-l folosească rapid în cazuri grave. Acum avem un prototip pe care îl testăm. Pentru aceasta am primit în folosință un “plămân artificial” cu ajutorul căruia testăm dispozitivul nostru. Am discutat ideea cu mai mulți medici, care ne-au spus că la spitale sunt utilaje sofisticate de ventilare a plămânilor, dar pentru cei care lucrează pe ambulanțe, dispozitivul nostru compact ar fi o soluție bună.
Acest proiect a fost mai degrabă un gest de susținere a sectorului medical și nu un proiect de business. Deocamdată nu știm ce viitor va avea acest dispozitiv, pentru că nu este exclus că mâine sau poimâine va apărea vaccinul anti COVID.
Dar la moment, ca și o soluție anti COVID-19 care va salva vieți omenești, merită tot timpul și resursele personale pe care le investim. Oricum este un proiect interesant și avem mai mulți absolvenți care au făcut facultatea echipamente medicale. Din această cauză ne-am aventurat fără gândul de a monetiza acest proiect sau chiar a-l comercializa.
Care sunt așteptările și prognozele pentru următoarele luni?
Ne așteptăm că din februarie-martie 2021 vor veni schimbările spre bine. Desigur, prioritatea principală este păstrarea echipei. Aceste cheltuieli ni le asumăm pentru ca să avem cu cine relua activitatea în momentul în care economia va reveni la loc.
“Interviurile fac parte din campania de mulțumire adresată tuturor investitorilor străini din Republica Moldova care pe perioada pandemiei au demonstrat un simț înalt de responsabilitate socială, un exemplu model de grijă pentru angajați și proactivitate în reconceptualizarea activității. Campanie lansată de Agenția de Investiții cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Guvernelor Germaniei și Elveției’’.