Experiențele și strategiile utilizate în prevenirea crizei cauzate de virusul COVID-19 au fost discutate în cadrul forumului online – „Măsuri anti-criză și dezvoltarea turismului în timpul pandemiei. Ucraina, Moldova, Belarus”, desfășurat ieri, 25 februarie, în format digital.

Scopul forumului a constat în identificarea noilor modalități de cooperare ce nu au fost explorate până în prezent, fortificarea colaborării dintre mediul de afaceri și autoritățile publice, cât și familiarizarea actorilor din industria turismului cu bunele practici privind gestionarea crizei pandemice COVID-19.

În discursul său, Directorul General al Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, a menționat că pandemia ne-a ghidat, conform cerințelor OMS și OMT să ajustăm modul în care călătorim și vizităm destinațiile turistice din Moldova, odată cu închiderea granițelor. „Agenția de Investiții, mandatată să promoveze turismul, a oferit instrumente practice agenților turistici pentru readaptarea ofertelor turistice și ajustarea pachetele turistice conform cererii locale.”

Printre instrumentele elaborate de Agenție se enumeră:

  • Realizarea Sondajului național privind percepția moldovenilor față de turismul local https://neampornit.map.md/static/poll-result-ro.pdf , în cadrul căruia au participat peste 2000 de respondenți din mediul rural, urban și diaspora
  • Dezvoltarea campaniei naționale #NeamPornit #protejați - https://www.facebook.com/neampornit, în cadrul căreia au participa circa 5000 de turiști locali
  • Crearea paginii digitale turistice NeamPornit - https://neampornit.map.md/, care cuprinde peste 600 locații turistice din toată țară cu 19 categoriile de divertisment: meșteșugărit, vinării, aventură, artă, etc.
  • Organizarea atelierelor de lucru pentru reprezentanții sectorul turismului

Fiind al treilea cel mai mare sector de export din economia globală, ecosistemul turismului este grav afectat la nivel mondial. „Potrivit celui mai recent Barometru Mondial al Turismului al OMT, prăbușirea călătoriilor internaționale reprezintă o pierdere estimată de 1,3 trilioane USD din veniturile de exporturi - de 11 ori pierderi înregistrate în timpul crizei economice mondiale din 2009. Criza a pus în pericol între 100 și 120 de milioane de locuri de muncă directe în turism, multe dintre ele în întreprinderi mici și mijlocii.”, a adăugat Directorul General al Agenției.

De menționat că la data de 21 ianuarie 2021, Asociația Națională pentru Turism Receptor, a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Asociația Industriei Ospitalității din Ucraina, privind cooperarea în domeniul dezvoltării și promovării turismului. Documentul prevede consolidarea cooperării și dezvoltarea proiectelor comune în sectorul turistic din Ucraina și Moldova, dar și facilitarea colaborării între sectorul public și privat pentru creșterea investițiilor și îmbunătățirea mediului de afaceri în turism.

Evenimentul a fost organizat de Asociația Națională pentru Turism Receptor și Domestic din Moldova (ANTRIM) în comun cu Asociația Industriei Ospitalității din Ucraina.