Fructele din Moldova au captat și în acest sezon interesul piețelor din spațiul CSI, unde ar putea fi exportate sute de tone de fructe autohtone. Asta după ce 10 membri ai Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct” au participat în perioada 22-25 septembrie la una dintre cele mai mari expoziții – „WorldFood Moscow”. Evenimentul, desfășurat în capitala Federației Ruse, a atras peste 20 mii de vizitatori, interesați de fructele autohtone precum merele, prunele, strugurii de masă dar și conservele din fructe și legume.
Participarea țării noastre la „WorldFood Moscow” se înscrie în planul anual de acțiuni elaborat de Agenția de Investiții (AI), care oferă platforme și instrumente practice pentru exporturi de calitate, inclusiv prin prezența la cele mai mari expoziții de profil din lume.
Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții din Moldova: „AI este promotoarea produselor made in Moldova pe piețele externe și implementează politici naționale de facilitare a exporturilor. În ultimii doi ani, circa 150 de companii au participat la expoziții internaționale, au fost semnate peste 220 de contracte, iar în urma participărilor, exporturile au generat circa 11 milioane de euro. Pentru Republica Moldova, piața Federației Ruse este una dintre principalele piețe de export a fructelor autohtone. De aceea am susținut participarea țării noastre 3 ani consecutiv, la expoziția WorldFood Moscow, pentru a valorifica această oportunitate importantă, care va asigura exportul fructelor moldovenești.”
În perioada pandemiei mai multe evenimente de acest fel au fost anulate, de aceea desfășurarea în mod tradițional a expoziției „WorldFood Moscow” ar putea genera, în condiții de secetă, exporturi de circa 200 de mii tone de mere, 30 de mii tone de prune și 40 de mii de tone de de struguri de masă moldovenești.
Iurie Fală, director executiv, Moldova Fruct: „Participarea la această expoziție internațională are un rol important pentru a arăta potențialilor clienți ce sortiment de fructe proaspete și procesate avem. Pe lângă faptul că noi promovăm fructele, promovăm și țara noastră ca furnizoare de fructe. Totodată, la expoziție am putut comunica cu clienții pe care deja îi avem, dar și să stabilim contacte noi, chiar dacă pandemia a influențat negativ fluxul de vizitatori. Astfel, au fost potențiali clienți preponderent din regiunile Rusiei, iar circa 100 de vizitatori s-au arătat interesați de fructele autohtone.”
„WorldFood Moscow” este vizitată tradițional de reprezentanți ai tuturor rețelelor de comerț din Rusia, Kazahstan, Mongolia, Belarus – piețe tradiționale pentru fructele moldovenești. Expoziția reprezintă o platformă de comunicare dintre exportatori și importatori, o posibilitate de a analiza și a face cunoștință cu cerințele și tendințele pieței, dar și a stabili noi parteneriate.
Conform unui raport al organizatorilor, în anul 2019, 81% dintre participanții la „WorldFood Moscow” și-au găsit noi clienți și parteneri, iar 95% au considerat expoziția importantă pentru mediul de afaceri. De asemenea, fructele și legumele au fost în Top 5 produse de interes pentru vizitatori.