Revizuirea și adaptarea regulilor de interacțiune digitală, consolidarea încrederii, dar și campaniile de responsabilitate socială sunt unele dintre principalele aspecte ale comunicării în noul context global. Acestea au fost abordate în cadrul webinarului „Managementul comunicării în contextul pandemiei COVID-19”, organizat în data de 24 noiembrie 2020, de către Agenția de Investiții în parteneriat cu Agenția Internațională de Cooperare a Germaniei (GIZ).
Scopul evenimentului a fost de a oferi informații utile și recomandări de la investitori și experți în domeniu cu privire la ajustarea proceselor de comunicare internă și externă, dedicate agenților economici care au pornit pe calea adaptării proceselor instituționale la noile realități. Webinarul s-a desfășurat în contextul în care Agenția de Investiții și-a asumat rolul de a ghida comunitatea de business din Republica Moldova în acest proces complex de adaptare. 

Rodica Verbeniuc, Director General, Agenția de Investiții: „Pe fundalul pandemiei, stilul de viață și muncă s-a schimbat radical, oamenii și-au resetat valorile și principiile de care se ghidează în procesul de cumpărare, iar orice brand a trebuit să se reinventeze prin adaptarea mesajelor și strategiilor în funcție de ce-și doresc și ce așteptări au consumatorii. Astfel, comunicarea este o provocare a managementului, în care reacția trebuie sa fie strategică, promptă și reactivă, folosind comunicarea digitală ca o alternativă de viitor. Din aceste considerente, webinarul ne invită la o reflecție atât asupra comunicării interne, cât și a celei externe, dar și la o dezbatere despre cum ne pregătim de comunicarea publică în 2021.”
Contextul pandemiei de COVID-19 a creat un concept supranumit „munca de oriunde”, care are aspecte pozitive, dar și negative. Pe de o parte, acesta scade costurile angajatorilor privind locul de muncă și oferă flexibilitate angajaților privind locul și timpul de realizare a sarcinilor. Iar pe de altă parte, provoacă disconfort psihologic, dificultăți de management al timpului, dar și imposibilitatea protecției datelor angajatorilor. 

Carolina Parcalab, Legal Manager, ACI Partners: „Consider că politicile interne, contractele de muncă, regulamentele organelor de conducere și politicile de confidențialitate trebuie revizuite și adaptate la noua realitate digitală. Consumatorul trebuie sa fie informat corect și deplin, trebuie să fie de acord să recepționeze mesaje comerciale și să i se prelucreze datele cu caracter personal. Iar comerciantul trebuie să respecte drepturile consumatorilor și să întreprindă toate măsurile pentru ca datele personale să fie protejate.”
Conform unei analize globale, realizată de WGSN în 2020, deciziile de cumpărare vor fi influențate de valorile și prioritățile consumatorilor: anxietatea financiară, grija față de sănătate, grija pentru siguranță, căutarea adevărului și sindromul singurătății. În acest context, companiile trebuie să ofere bunăstare, confort și siguranță, coeziune, încredere și valoare. 

Ludmila Gurău, cofondatoare, QUBO Communications: „Brandurile pot activa armonios doar dezvoltând strategii durabile, care să cuprindă cele mai importante aspecte: guvernanța corporativă, de mediu și socială. Vor fi apreciate companiile care vor dezvolta strategii de atragere a consumatorilor pe platformele proprii, va fi apreciat conținutul uman, direct și personalizat, în detrimentul celui corporativ și va lua amploare comunicarea bidirecțională, asemeni unui dialog constructiv. Astfel, brandurile flexibile, dinamice, care urmează tendințele internaționale își vor consolida imaginea și își vor găsi locul în lista preferințelor consumatorilor.”
Companiile internaționale s-au adaptat rapid noului context și lucrează în continuare asupra siguranței, atât a angajaților, cât și a consumatorilor, consolidând comunicarea, transparența și încrederea. 

Ludmila Andronic, Director Afaceri Corporative, Efes Vitanta Moldova Brewery: „În Republica Moldova am fost prima companie care a anunțat restricții pe teritoriul său din cauza pandemiei. Primul pas a fost sa instaurăm reguli generale pentru întreg grupul. Pentru noi a fost un pic mai ușoară trecerea la comunicare digitală, deoarece până atunci noi deja realizam ședințe online. Din punct de vedere al comunicării comerciale, campaniile noastre s-au desfășurat mai mult în mediul virtual, iar experiența digitală a fost una din care am învățat ce semnifică notorietatea brandului și credibilitatea acestuia în condiții de criză. Astfel, ne-am convins că nu este nevoie să strigi despre ofertele tale, iar dacă ai o reputație bună, oamenii au încredere în brandul tău.”
„Managementul comunicării în contextul pandemiei COVID-19” este al cincilea eveniment dintr-o serie dedicată investitorilor și agenților economici din Republica Moldova, pentru a se adapta mai ușor la noua realitate. Întrebările și sugestiile privind comunicarea pe timp de criză pot fi lăsate pe platformele Agenției de Investiții – partener de încredere al investitorilor în Moldova. Iar pentru a viziona înregistrarea webinarului, accesați pagina oficială de Facebook Invest Moldova.