Anul 2020 este marcat de o criză mondială, generată de pandemia COVID-19. Mulți spun că orice criză este o problemă majoră, dar și o oportunitate. Cum reușește Kaufland în acest context să facă față tuturor problemelor și provocărilor, optimizând procesele de lucru, fără a afecta simțitor angajații, furnizorii și cumpărătorii?
Într-adevăr, trecem printr-o criză care afectează nu doar Republica Moldova, dar și majoritatea țărilor din lume. Anul 2020 ne-a pus în fața unei provocări majore, atât la nivel economic, social, cât și uman. În același timp, aceste vremuri grele ne-au făcut să realizăm, că implicarea, unitatea și solidaritatea ne fac mai puternici, că doar împreună putem trece peste greutăți. Probabil e una dintre cele mai importante lecții - grija față de oameni și grija față de comunitate.
Noi lucrăm într-un domeniu strategic, în domeniul alimentar, fapt care ne cere o și mai mare responsabilitate, dar și o adaptare mai rapidă la realitățile zilei de azi și de mâine, indiferent de circumstanțe. Am muncit cu toată echipa, ca în perioada crizei să asigurăm cantitățile necesare de produse la raft, să protejăm sănătatea clienților, angajaților și partenerilor noștri. În acest sens, am implementat măsuri înalte de siguranță și de protecție în cadrul magazinelor noastre și în sediul central.
Totodată, am fost alături de autoritățile din Republica Moldova și societatea civilă și am oferit suportul nostru acolo unde a fost necesar, implicându-ne activ în lupta cu noul Coronavirus.
Eu cred, că prin exemplul propriu, poți nu doar să salvezi vieți, dar să-i inspiri și pe alții să facă același lucru. Responsabilitatea și grija este o reacție în lanț, dacă fiecare își va face lucrul bine, înseamnă, că șansele să fim toți bine vor crește considerabil.
Responsabilitatea socială este o componentă esențială în afacerile mari. Mulți preferă să facă bine în liniște, dar, în același timp, prin propriul exemplu poți inspira și alte afaceri să se implice. Ce strategie de responsabilitate socială a adoptat Kaufland în aceste vremuri de pandemie și cât de multe acțiuni ați reușit să realizați?
Responsabilitatea socială și dezvoltarea durabilă sunt parte a ADN-ului Kaufland de foarte mulți ani. Eu cred, că cel mai important lucru la acest capitol este să ne asumăm angajamente față de oameni, comunități, mediu și viitor. Din primul an, din 2016, am început să derulăm proiecte de responsabilitate socială în Republica Moldova.
Pilonii de bază ai activității noastre sunt educația, protecția mediului, societatea, sănătatea și cultura. Contribuind la dezvoltarea acestor domenii, prin proiecte și acțiuni concrete, răspundem la necesitățile comunității, aș spune chiar la aspirațiile societății spre un viitor mai bun. Începând cu 2016, împreună cu instituțiile partenere, am reușit să desfășurăm în Republica Moldova o serie de proiecte de responsabilitate socială, în valoare totală de peste 15.000.000 MDL. Și continuăm să ne implicăm, nu doar în criză, nu doar cu ocazii speciale, nu doar pentru a ușura prezentul, dar și pentru o perspectivă de viitor, ca noi toți să trăim într-o lume mai bună.
Pe timp de criză, am continuat să fim alături de oamenii din Republica Moldova, redirecționând energia și resursele noastre acolo unde era cea mai mare nevoie – în linia întâi. Aici vorbesc de domeniul medical, social, dar și economic. Cum spuneam, această pandemie este o lecție despre puterea comunității și grija față de oameni.
Ne-am alăturat și am inițiat alături de instituțiile partenere, Autoritățile Publice Centrale și Locale, proiecte și acțiuni de susținere, contribuind cu:
1.077.000 MDL – pentru campania „Împreună pentru voi”. Suma a fost redirecționată pentru achiziția utilajului medical și pentru necesitățile stringente ale instituțiilor medicale;
1.200.000 MDL – pentru procurarea a 15.000 de kituri de recoltare a analizelor și medii de transport pentru testarea COVID-19;
860.000 MDL – pentru procurarea echipamentelor medicale pentru instituțiile medicale Municipale;
100.000 MDL – pentru campania „Ajut. Îmi pasă”, realizată împreună cu „The Moldova Project” și Misiunea Socială „Diaconia”. Zeci de familii social vulnerabile au beneficiat de sprijin în această perioadă dificilă;
300.000 MDL – sprijin pentru persoanele social vulnerabile și beneficiarii Misiunii Sociale „Diaconia” și Direcția Generală Asistență Socială din cadrul Primăriei Chișinău;
65.000 MDL – pentru susținerea campaniei „Ajut. De Paște” organizată de „The Moldova Project”.
În noile condiții, ce poate face statul Republica Moldova pentru ca marele investiții să poată asigura în continuare un număr important de locuri de muncă și susținerea bugetului statului?
Indiferent de situația complicată din Republica Moldova și din lume, noi, ca și companie, vom continua să implementăm planurile noastre de dezvoltare. Cred, că trecem prin vremuri grele, când pentru o anumită perioadă, domeniul economic este în strânsă legătură cu zona acțiunilor de responsabilitate socială.
Mizăm în continuare pe o conlucrare eficientă cu autoritățile statului, un dialog bazat pe încredere, onestitate și profesionalism. Din această relație, primul care va avea de câștigat este cetățeanul. Suntem aici pentru a împărtăși din experiența pe care am acumulat-o, lucrând pe alte piețe și suntem gata să aducem plus valoare dezvoltării economiei Republicii Moldova. Trebuie să lucrăm umăr la umăr, ca să depășim cât mai rapid această perioadă grea. Cât va dura ea, depinde de fiecare din noi în parte, dar și de capacitatea noastră de a lucra împreună.
Povestiți-ne cum a evoluat compania în acești ani, de la intrarea pe piață, până în ziua de azi. Ce așteptări aveți ca și companie de la anul 2020?
Am venit în Republica Moldova, fiind siguri, că aici există un potențial foarte mare, la toate capitolele: economic, de dezvoltare, uman, de produse și servicii. În 2016, ne-am suflecat mânecile și ne-am apucat de muncă, având în față un plan foarte clar: dezvoltarea a 20 de magazine și construcția, în următorii 10 ani, a unui centru logistic propriu. Peste 2000 de locuri de muncă bine plătite, servicii calitative și produse la cel mai bun raport calitate-preț. De asemenea, ne-am propus să aducem piața de retail din Republica Moldova la un nou nivel. Aici vorbim, în primul rând, de inovații și tehnologii sustenabile, în baza cărora construim infrastructura magazinelor Kaufland. În al doilea rând, vorbim despre oportunități de creștere profesională și personală, pentru cei care devin parte a echipei Kaufland.
Vreau să remarc, că nu dezvoltăm doar niște simple magazine, dar ne străduim să construim parteneriate durabile cu producătorii și furnizorii autohtoni, să promovăm cauze în care credem, implementând proiecte de responsabilitate socială. De acest motiv, în planurile noastre vor fi mereu programe educaționale, proiecte culturale, proiecte de promovare a unui mod de viață sănătos, precum și proiecte de protecție a mediului înconjurător. Credem, că este foarte important să manifestăm grijă și respect față de comunitatea în care lucrăm.
Pe orice piață unde suntem prezenți, inclusiv în Republica Moldova, ne străduim să fim un partener de afaceri puternic și onest, pentru că astfel putem continua să fim un cetățean activ al comunității în care activăm. Din 2016 și până astăzi, Kaufland a investit deja peste 1,6 miliarde MDL în dezvoltarea companiei în Republica Moldova. În perioada 2016-2020, taxele și impozitele achitate la stat, inclusiv impozitele și taxele salariale, depășesc suma de 180 milioane de lei.
Planurile noastre legate de Republica Moldova au rămas neschimbate și la fel de ambițioase. Intenționăm să investim peste 2 miliarde de MDL în primii ani după deschiderea magazinelor și să creăm cel puțin 1000 de locuri de muncă în următorii ani.
Și în 2020 avem în față noi provocări și așa cum este sloganul după care ne ghidăm adesea în companie și în care cred profund - „Cine încetează să se dezvolte, încetează să fie bun!“ – Vom continua să ne mărim echipa de oameni buni la Kaufland, să investim în proiecte durabile pentru companie și comunitate și, desigur, să purtăm grijă pentru oamenii care muncesc umăr la umăr cu noi și pentru clienții care ne pășesc pragul magazinelor noastre zi de zi. Și să ne implicăm, pentru că implicarea face diferența.
“Interviurile fac parte din campania de mulțumire adresată tuturor investitorilor străini din Republica Moldova care pe perioada pandemiei au demonstrat un simț înalt de responsabilitate socială, un exemplu model de grijă pentru angajați și proactivitate în reconceptualizarea activității. Campanie lansată de Agenția de Investiții cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Guvernelor Germaniei si Elveției’’.