Crearea unui sistem de evidență (soft), procurarea vacilor gestante, echipamentelor și mijloacelor tehnice, utilajelor agricole și construcția grajdurilor. Acestea sunt câteva din activitățile Planului Investițional propus drept rezultat al noului Studiu de piață a potențialului de dezvoltare a produselor lactate din Republica Moldova, realizat de Agenția de Investiții la solicitarea Asociației Naționale a Producătorilor de Lapte şi Produse Lactate.
Studiul a fost prezentat în cadrul unei ședințe online, la data de 25 martie curent, cu participarea autorităților de resort, producătorilor autohtoni interesați de domeniul zootehnic și celor care doresc să reanimeze sau să întemeieze o afacere în acest domeniu.
Potrivit Studiului, în ultimele 3 decenii, industria producției laptelui înregistrează un declin continuu. Statistica oficială a ultimilor 10 ani arată că declinul a fost unul drastic, producția laptelui scăzând cu 38% în perioada 2009-2019. Importul înregistrează o ascendență de 405%, comparând anul 2009 cu 2019, astfel constituind 30% din totalul de lapte consumat. Iar 94% din laptele autohton este produs de gospodăriile populației (familii) și doar 6% din laptele utilizat pentru procesare, provine de la întreprinderile agricole.
Rodica Verbeniuc, Director general al Agenției de Investiții din Moldova: “Sprijinul Agenției rezidă din consecvența implementării acțiunilor de suport dedicate producătorilor și exportatorilor de produse autohtone din diverse sectoare ale economiei țării, pentru a contribui la creșterea competențelor și capacităților de export ale acestora. Studiul realizat nu doar reconfirmă potențialul de dezvoltare al sectorului neexplorat, dar și trasează soluții practice de revigorare și impulsionare a afacerilor în domeniu. Agenția de Investiții își reconfirmă intenția de a susține financiar și tehnic implementarea următorilor piloni de cercetare.”
Planul Investițional va fi divizat în 3 faze, care vor contribui la majorarea producției de lapte de către întreprinderile agricole cu o pondere de la 4% la 60%. Această majorarea procentuală va duce atât la majorarea producției de lapte propriu-zise în tone, cât și va determina suma investițională necesară.
Secretarul de Stat al Ministerului Econimiei și Infrastructurii, Iuliana Drăgălin a menționat că procedura de obținere a dreptului de export în Uniunea Europeană presupune un spectru mai extins de activități ce urmează a fi implementate la nivel național. ”La moment are loc procedura de examinare a dosarului Republicii Moldova pentru sectorul respectiv de către Comisia Europeană, care ar putea fi urmată de o misiune de audit similară celei planificate în luna aprilie curent pentru produsele de origine animală.”
Conform Studiului, principalele produse lactate exportate, după valoarea monetară în 2019, au fost brânzeturile și cașcavalurile- cca. 5.5 milioane USD. Brânzeturile și cașcavalurile au fost principalele produse lactate exportate, nu doar în 2019 dar și în ultimii 5 ani, înregistrând o pondere medie de cca. 58% din total importuri (ca valoare), iar în 2019 a dominat valoarea exporturilor, având o pondere de 93%.
În Studiu, se mai menționează că Moldova înregistrează o Balanță Comercială a produselor lactate negativă cu o scădere anuală medie de -28% anual. Importurile au depășit exporturile cu aproape -52 milioane USD în 2019. În 2015 acest indicator a avut valoarea de cca. -20 milioane USD. Respectiv Balanța Comercială a înregistrat un trend negativ de -161% în ultimii 5 ani.
Studiu de piață a potențialului de dezvoltare a produselor lactate din Republica Moldova poate fi descărcat de aici.