A doua zi a Moldova Business Week 2020 la Chișinău: Cum pot atrage antreprenorii moldoveni investițiile străine?

Resursele din domeniul TIC, agricultura ecologică, dar și climatul investițional competitiv sunt câteva avantaje valoroase pentru atragerea investițiilor străine directe. Acestea au fost concluziile experților invitați în cea de-a doua zi a celui mai mare forum economic al țării, Moldova Business Week 2020, desfășurat în perioada 19-20 noiembrie la Chișinău. Evenimentul organizat de Agenția de Investiții s-a desfășurat în premieră în format hibrid (fizic+online) și a reunit pe platforma sa peste 1.200 de participanți înregistrați, inclusiv reprezentanți ai 500 de companii, care s-au conectat la eveniment din 70 de țări, precum Cuba, Brazilia, Nicaragua, Filipine, Japonia sau Țările Baltice.  

În cea de-a doua zi experții au abordat impactul mega-trendurilor globale asupra investițiilor străine directe, dar și oportunitățile digitalizării. Totodată, aceștia au menționat perspectivele de dezvoltare ale Republicii Moldova și oportunitățile „investițiilor de impact”, care trebuie valorificate pentru atragerea și menținerea investitorilor străini. 

Massimo Meloni, expert în politici de investiții și întreprinderi, UNCTAD: „Moldova ar trebui să se concentreze pe stimularea serviciilor suplimentare post-investiție (administrative, operaționale, strategice), oferite atât investitorilor locali, cât și celor străini, nu doar pentru a-i păstra în aceste condiții dificile, dar și pentru a-i convinge să reinvestească pe cei care sunt deja familiarizați cu climatul. În al doilea rând, Moldova are deja un regim destul de extins de zone economice libere, pe care ar putea în această perioadă să le remodeleze în zone multifuncționale, bazate pe excelența infrastructurii și facilitarea afacerilor. În al treilea rând, să-și direcționeze eforturile de atragere a investițiilor spre proiecte care pot ajuta țara să atingă obiectivele de digitalizare și sustenabilitate. Și, nu în ultimul rând, să îmbunătățească climatul global de investiții, cu accent pe legislația în domeniu.”

Stefan Kratzsch, ofițer de dezvoltare industrială, UNIDO: „În Moldova multe segmente ar putea beneficia de «investiții de impact», adică cele realizate cu intenția de a genera impact social și de mediu, nu doar profit. Unul dintre domenii ar fi valorificarea digitalizării, care poate oferi o mai bună gestionare a resurselor și poate aduce o mai bună contribuție socială și ecologică. Un alt sector care ar putea fi interesant pentru investitorii de impact este agricultura organică, iar Moldova utilizează doar 4% din terenurile sale arabile în acest scop. În afară de dimensiunea ecologică, este o bună oportunitate de a cuceri noi piețe, deoarece cerințele consumatorilor se schimbă, ei devin mai conștienți de modul în care sunt produse alimentele și de trasabilitatea lor.”

În ultimii 15 ani, exporturile IT ale Moldovei au crescut de 48 de ori, atingând valoarea de 198 milioane USD și creând locuri de muncă pentru 30.000 de persoane, majoritatea tineri, care au salarii de patru ori mai mari decât media pe țară. De asemenea, exporturile produselor agricole către UE, în ultimii zece ani, au crescut cu 171%, în mare parte datorită investițiilor în calitatea acestora.

Scott Hocklander, directorul Misiunii USAID Moldova: „Angajamentul nostru față de sectorul agricol și față de sectoarele transformative rămâne același, dar credem că digitalizarea este viitorul Moldovei. Invităm potențialii investitori și sectorul privat să ne fie parteneri, pentru a atinge obiectivul nostru comun – o economie înfloritoare în Moldova. În ceea ce privește oportunitățile de investiții în Moldova, aș spune că prima dintre acestea se referă la investițiile în tineri – pasiunea și angajamentul tinerilor antreprenori sunt impresionante. În al doilea rând, aș menționa afacerile unice în Moldova: oenoturismul, fructele extraordinare și sectorul IT, care devine rapid parte a patrimoniului Moldovei. Iar în al treilea rând, merită atenție industriile creative.”

Evenimentul a continuat cu un panel de discuții moderat de Ion Lupan – șeful Secretariatului Consiliului Economic pe lângă prim-ministru, în care au fost abordate posibilitățile mediului de afaceri de a contribui la reformele guvernamentale, în parteneriat cu statul.

MBW2020 – platformă de promovare internațională a antreprenorilor autohtoni

În partea a doua a zilei, cei 1200 de participanți conectați din toată lumea au urmărit sesiuni de „pitching”, în care zeci de companii din domeniile strategice ale economiei și-au prezentat profilurile de investiții și propunerile de parteneriat în fața potențialilor investitori străini.

Alexandru Cebotari, director, „AVO”: „Particip pentru prima oară la acest eveniment și mi se pare o ideea foarte bună, mai ales că organizatorii au avut curajul să îl transfere în mediul online, asigurându-i o vizibilitate mai mare decât ar fi avut în condiții offline. Noi, ca startup, suntem deschiși pentru orice platformă care ne-ar crea vizibilitate, de aceea mulțumim Agenției de Investiții pentru oportunitatea de a ieși în vizor și a prezenta proiectul nostru investitorilor străini. Am avut feedback foarte bun de la cei prezenți în sesiune și sperăm că în timp vom avea și parteneri.”

Vadim Danu, director general, „LED Market”: „La momentul actual, toate investițiile pe care le facem sunt din venituri personale. Dacă am fi inițiat aceeași afacere într-o altă țară, am fi beneficiat de suport pentru a cumpăra echipamente noi, pentru a crește substanțial nivelul companiei. Cu toate acestea, noi colaborăm deja cu o companie din România, care reprezintă toate produsele noastre și avem parteneri în diferite țări precum Franța, Germania, Irlanda. Consider că treptat vom avea și clienți noi, chiar dacă piața este extrem de competitivă. De aceea Moldova Business Week este o posibilitate de a ne face compania mai cunoscută.”

Moldova Business Week este cel mai important eveniment economic din Republica Moldova consacrat mediului de afaceri, promovării exporturilor și atragerii investițiilor. Acesta presupune un ansamblu de instrumente și platforme de comunicare menite să orienteze atenția investitorilor spre sectoarele strategice ale economiei naționale.