Peste 75 de speakeri din  15 țări, printre care oaspeți de onoare, reprezentanți ai instituțiilor de stat, ai corpului diplomatic și ai organizațiilor relevante din domeniu, participă la Moldova Tourism Forum 2021, eveniment în premieră dedicat industriei turismului din Republica Moldova. Aceștia și-au exprimat aprecierea față de actorii turismului de la noi, care indiferent de provocări, au reușit să poziționeze țara noastră ca destinație turistică emergentă și să lanseze noi campanii de promovare a acestui sector.

Moldova Tourism Forum 2021, organizat de Agenția de Investiții din Republica Moldova, alături de partenerul strategic USAID Moldova, are scopul de a reconecta țara noastră la circuitul turistic global, oferind o serie de strategii și informații despre instrumentele aplicabile pentru relansarea turismului.

Prima zi forumul a adunat peste 400 de persoane înregistrate din țări precum Mexic, Coreea de Sud, Thailanda, Canada, Norvegia, precum și din țările din regiune, Ucraina, România, Italia și Turcia. Aceștia au asistat la paneluri de discuții privind noi strategii de promovare a turismului, instrumente și tehnici digitalizate pentru promovarea acestuia, primind totodată consultanță de la speakeri privind posibilitățile de atragere a turiștilor în contextul post pandemic.
Rodica Verbeniuc, Director General Agenția de Investiții: „Restricțiile cauzate de pandemie, granițele închise, imposibilitatea de a călători și lipsa de siguranță în viitor au avut un impact dramatic asupra turismului local. Cu toate astea suntem mândri să spunem că antreprenorii noștri s-au dovedit a fi rezilienți și au reușit să transforme restricțiile în oportunități. Curajul, energia infinită și munca asiduă pe care au depus-o pentru a-și gestiona afacerile au contribuit la restructurarea sectorului, care a devenit mai diversificat, competitiv și pregătit pentru  următoarea etapă, în care va putea primi vizitatori internaționali, atunci când circulația internațională va fi restabilită. Forumul nostru are scopul de a oferi voce sectorului turismului, dând posibilitate reprezentanților să-și împărtășească viziunile, să discute tendințele și cele mai bune practici globale, dar și inițiativele regionale care servesc drept exemplu de dezvoltare pe termen lung.

La eveniment a participat și prim-ministrul interimar al Republicii Moldova, Aureliu Ciocoi, care a subliniat importanța susținerii sectorului turismului de către instituțiile statului.
Aureliu Ciocoi, prim-ministrul interimar al Republicii Moldova: „Moldova Tourism Forum 2021 reprezintă o bună oportunitate de a promova industria turismulului intern și receptor din Republica Moldova, precum și de a motiva și aprecia capitalul uman și întreprinderile mici și mijlocii, care susțin zilnic dezvoltarea durabilă a sectorului. În prezent suntem la ultima etapă de elaborare a Programului Național de Dezvoltare a Turismului Tourism-2025. Obiectivul general al Programului este dezvoltarea Republicii Moldova ca destinație turistică sustenabilă și competitivă, care să aducă beneficii sociale și de mediu comunităților locale și generațiilor viitoare.

Suedia este unul dintre partenerii de dezvoltare care oferă asistență financiară și tehnică în acest sector deja de mai mulți ani. Printre oaspeții de onoare care și-au exprimat aprecierea față de rezultatele pe care le-au obținut companiile din industria turismului din Republica Moldova este și Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova, Anna Lyberg. Suedia este mândră să fie partener în sprijinirea sectorului turistic în timpul pandemiei,  inclusiv prin experiențe digitale interactive online cu tururi virtuale pentru mănăstiri, crame, precum și campanii digitale pentru turismului din Moldova, care are au atins peste 5 milioane de călători. Vreau să-mi exprim sprijinul pentru cooperarea și dialogul între Guvernul Republicii Moldova și reprezentanții industriei turismului pentru identificarea soluțiilor, depășirea crizei, precum și elaborarea unor noi strategii pentru viitorul turismului”.

Scott Hocklander, șeful Misiunii USAID în Republica Moldova a evidențiat digitalizarea ca fiind  cheia pentru relansarea turismului receptor și a asigurat că organizația pe care o reprezintă va continua să ofere sprijin țării noastre în acest sens.

„Destinațiile turistice din întreaga lume adaptează strategiile pentru a face față efectelor secundare ale pandemiei COVID-19, iar acum este momentul potrivit pentru ca Moldova să-și adapteze strategia. În acest scop, USAID a asistat Guvernul Republicii Moldova în elaborarea unui nou Plan Național de Dezvoltare a Turismului în Moldova, pentru a contura, până în 2026, o cale orientată spre viitor. Noua strategie se concentrează pe experiențe turistice interactive, dezvoltând în același timp infrastructura turistică și stimulând inovația”.

În premieră în Republica Moldova a fost organizată și o gală de premiere a ambasadorilor turismului național, cu scopul de a susține actorii din industria turismului intern și receptor, de motivare și recunoaștere a capitalului uman, întreprinderilor mici şi mijlocii și a tuturor reprezentanților industriei.
Aici au fost premiate inițiativa antreprenorială demonstrată prin reconceptualizarea ofertei turistice, adaptarea la noile realități prin oferirea soluțiilor inovative și digitalizare a serviciilor turistice, lansarea afacerilor noi în anul 2020 marcat de criza provocată de pandemie.

La cateogria Top lansări ale anului 2020 au fost premiate branduri turistice precum:
Pensiunea Casa Veche, Conacul Mierii, Pensiunea Meșter Faur, Crama Mircești, Crama Tudor, Leuntea Vin, Fuior Gourmet, Gastromarket & Cáfe, Marcu Bakery.

Reprezentanții acestora s-au ales cu câte un voucher în valoare de 5000 de lei pentru a elabora materiale de promovare și a-și crește vizibilitate în rândul turiștilor care aleg ca destinație Republica Moldova.

Evenimentul este susținut de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID Moldova, Guvernul Suediei și Marii Britanii.